Paikallislehtemme kesäliitteen kesätoimittaja on päässyt kesäterassille haastattelemaan kesäisissä tunnelmissa kesäturismista elähtäneen paikkakunnan kesäisen esittelyvideon tehneen yrityksen toimitusjohtajaa.
– Yrityksenne T:mi Media-apaja Euro-Finnix voitti Suomen maakuntien mainosvideokilpailussa Tuppukylä-kategorian ensimmäisen palkinnon. Voisitteko hieman valottaa, miten tämä savutus oli mahdollinen, toimitusjohtaja Turo Lippaniskala?
– Me kun ollaan vuosia kateltu noiden pikkupaikkakuntien kämäsiä esittelyvideoita ja funtsittiin, että eihän tollasen klipin värkkäämiseen oikein mitään ihmeitä tarvii. Ihan siitä se lähti. Nehän on kaikki toistensa kopioita. Otettiin vaan ne kaikkein käytetyimmät kliseet ja runtattiin ne yhteen maks kolme minuutin pätkään. Pidempäähän ei nykyihmisen keskittymiskyky veny.
– Keitä teidän ohellanne on tuotantotiimissänne mukana, voisitteko hieman valottaa lisää?
– Ei meillä mitään salaisuuksia ole. Ihan läpinäkyvää – läpällä sanotaan, että läpimätää – hommaahan tää on. Tiimin kaks muuta toimitusjohtajaa – läpällä sanotaan, että toimettomuusjohtajaa – on Urpo Moto-Gutsila ja Jonne Pleikkarinen.
– Kolme toimitusjohtajaa? Teillä täytyy sitten olla melkoinen organisaatio rakentamassa näitä tuotteita? Voisitteko hieman valottaa tarkemmin?
– Voin toki. Me TJ:t katellaan näitä kaiken maailman esittelyvideoita Juutuupista ja aina kun joku meistä löytää jokin umpitylsän kohdan, me otetaan siitä kopio. Meillä on näitä muutaman sekunnin klippejä tommonen muutama sata tallennettuna. Ne on ikään kuin sellanen kirjasto, mistä me inspiroidutaan eli suomeksi sanottuna pöllitään ideoita. Harjoittelijat ja kesätyöntekijät meillä kaikki noi kuvaus-, ääni- ja editointihommat hoitaa. Talon puolesta tarjotaan kiinalaiset lippulaivakännykät Scheissen huippuoptiikalla ja pari HD-kuvaa ottavaa droonia.
– Voisitteko hieman valottaa, miten esimerkiksi tämä Perslävänteen kunnan tilaama voittajavideo on nähnyt päivänvalon?
– Droonihan se on avain tällaiseen sataan kertaan käytettyyn introon, jossa sanalla sanoen ikään kuin työnnytään neitseelliseen kohteeseen. Noi nuorethan osaa näitä peliohjainvekottimia ohjata vaikka unissaan, kun ovat koko elämänsä hukanneet pelikoneen kahvassa. Pannaan drooni flygaamaan metri pari veden pinnan yläpuolella vaikka kohti tilaajan hiekkarantaa tai venesatamaa. Taustalle sellainen tappajahaityyppinen teknojumputus. Sitähän saa ostaa ihan metritavarana, näitä syntikalla soossattuja sämplejä. Vedetään drooni just ennen rantaviivaa kolmeenkymmeneen metriin. Kieputetaan sitä siellä vähän aikaa ottamassa yleiskuvaa niin ylhäältä ettei kukaan edes tiedä, mistä paikkakunnasta on kyse. Itte asiassa, joskus on laitettu jonkin toisen kunnan videosta pätkä tohon. Nehän on kaikki samanlaisia: kirkkaan sinistä vettä ja tummanvihreetä kasvustoo. Kuka niistä selvän ottaa?
– Aivan. Vihreä ja sininen, värit ovat… Jaa, vai oliko se keltainen. Yucca Kuppamäen kesähitti, joka tapauksessa. Voisitteko hieman valottaa, miten tästä sitten eteenpäin?
– Tottahan toki. Pannaan joku kesäpoika kuvaamaan ja kesätyttö haastattelemaan paikallisia alkuasukkaita ja näitä kesäihmisiä jossain kesätapahtumassa, mitä nyt joka kylässä on: Hevosenpaskalottoa, hilipatipippanmiittejä, yönaku-uintia, kalakukon syöntikilpailuja. Ladataan sellaisia syvälle luotaavia kyssäreitä, että onko kaikki niinku ihan jees, mites loma on lompsinu ja entäs noi palvelut?
– Saatte tuolla tavalla tavallaan hienosti mukaan paikallisväriä ja myös kesäasukkaiden näkökulmaa. Voisitteko hieman valottaa, miten esimerkiksi tämä Perslävänne saatiin erottumaan muista pikkukunnista?
– Siinä se juju onkin, nimittäin ettei erotu. Samaa tylsää heinäkuun hehkua joka paikassa. Pöhöttyneet kesävieraat maleksivat jäätelö- ja kaljatahraisissa suvirievuissa kaikki ulokkeet paljaina kopiocrocsit lonksuen ja hiekka pöllyten tilaisuudesta toiseen ja takaisin. Muikunhajuista markkinahumua ja kännistä lavatanssia tsuumataan väliin. Sadetta pitää kans näyttää eikä ihan vaan pelkkää helteistä päivänpaistetta koko ajan. Realismi tekee videosta näes paljon uskottavamman. Leikataan siihen muutaman sekunnin vakiopätkä Sumatran monsuunista ja heti perään herkkää lähikuvaa sadepisaroista koivunlehdellä.
– Tuota en tullutkaan ajatelleeksi, että ikään kuin monistetaan joka puolella Suomea toistuvia tapahtumia. Ideahan on suorastaan nerokas! Voisitteko hieman valottaa, miten saadaan mukaan modernia sykettä?
– Täähän on se helpoin osuus. Pannaan pari kesätyöntekijää kaahailemaan kuuttakymppiä vuokratuilla vesijeteillä uimarannan lähistölle. Siihen taas taustalle sitä tappajahaitykytystä. Saadaan oikeen kunnon aksöniä, kun uimarit hädissään väistelee jettejä. Isoilla moottoripyörillä jyrätään kylän keskustan läpi eestaas aamuyöllä pakarit paukkuen. Huvijahdeilla runtataan täysillä purjeveneiden ympärillä. Että tällaista. Sitte jotain rauhallisempaa väliin: auringonlaskua, katiskanlaskua, verkonlaskua, liukumäenlaskua, juomanlaskua… Niinku jokaiselle jotakin.
– Entä kulttuuripuoli? Joka paikkakuntahan on aivan pullollaan heinäkuisia akteja ja festivaaleja. Voisitteko hieman valottaa tätä kulttuuri-ilmentymien saamista mukaan?
– Kesäteatteria editoidaan mukaan vaikkei sellaista edes paikkakunnalla ookkaan. Meillä kun on tää hauska klippi, en muista mistä, mutta siinä alkaa kesken esityksen helvetillinen ukkosmyrsky. Näyttelijät juoksee kirkuen karkuun, kulissit kaatuu ja yleisö suorittaa vauhkopaon autoille. Viulun vingutusta, pianon pimputusta ja huilun huhuilua heti tän jälkeen. Droonilla taas nopee ylösveto, ettei näy kuinka jengi löhöö tylsistyneenä nurtsilla. Piipahdetaan kaikissa paikallisissa näyttelyissä ja taidetapahtumissa, totta kai. Leikellään niistä kasaan yhteensä muutaman sekunnin välkkyvä sotku, mitä me läpällä kutsutaan ”migreeni-ilotulitukseksi”.
– Kulttuuriakaan ei siis ole unohdettu. Huikean mahtavaa! Voisitteko hieman valottaa vielä jotain tähän loppuun, ennen kuin katsomme tuon Perslävänteen kunnan hulppean voittajavideon? Toimitusjohtaja Turo Lippaniskala, sana on vapaa.
– Eikkai tässä muuta kuin että pankaa korvienne taakse T:mi Media-apaja Euro-Finnix, kun haluatte kesärysäänne euroja ympäriinsä kylväviä kesäihmisiä. Me nimittäin seisomme ylpeinä tuotteemme takana! Hyvää jussia! Muistakaahan olla kohtuullisia sen juhannussiman kanssa. Moikkuli!